jelentősen megnőtt a pályázók száma
2009.03.09. 09:01
Nagyon durván emelkedett az egy-egy állásra jelentkezők száma. Konkrétan ez azt jelenti, hogy most fele annyi álláshirdetés (nyitott pozíció) van a munkaerőpiacon, mint a válság előtt, viszont a pályázók száma duplázódott. Ez nem csak az elbocsátásoknak köszönhető (az index elbocsátásszámlálója a post írásakor a 30 ezret nyaldossa, de nagyjából még ekkora számot tesznek ki a KKV szektor pár fős elbocsátásai!), hanem azok is megjelentek, akik bizonytalannak érzik a munkahelyüket. Számos pályázó pár hónapot lát biztosnak, van, ahol csődközeli a helyzet. Nincs még itt tehát a mélypont.
Mit jelent ez? Sokkal nagyobb a verseny egy-egy pozícióra, csak azoknak van esélye, akik a legtöbb elvárásnak megfelelnek. A cégek válogatni tudnak, nehezebb a helyzete azoknak, akiknél hibádzik valami (tapasztalat kevesebb, nyelvtudás gyengébb). A mennyiség miatt felértékelődött még inkább az antré, azaz a CV formai megjelenése és tartalma, a fotó, a helyesírási hibák... 20 mp-ed van, hogy a CV-det ne zárják be olvasatlanul.
Nagyobb a verseny, rugalmasabbak a jelöltek, pl. utazásban, bérben. Olyan isten háta mögötti helyekre tudunk jelöltet vinni, ahová békeidőben senki sem ment volna. Aki pedig nem érti meg, hogy most pont nem a fizetés a legfontosabb, hanem, hogy van-e állása az embernek, vagy nincs, annak szintén nehezebb lesz elhelyezkednie, hacsak nem egy keresett terület ritka specialistája.
Mit jelent még? Sajnos az állást keresők - talán végső kétségbeesésükben - minden szart megpályáznak, egymást kizáró pozíciókat, olyan munkaköröket, ahol a tapasztalatuk köszönő viszonyban sincs az elvárásokkal, olyan állásokat, ahol elvárás a felső angol, de ők németül tudnak csak, alapfokon. Rengeteg felesleges admin terhet adnak így nekünk, és a vége mindig ugyanaz: a rendszer által küldött automatikus elutasítólevél pár nap múlva. A megnövekedett admin miatt hozzá kellett nyúlnunk a folyamatainkhoz, hogy a pályázatok feldolgozása ne okozzon több napos késedelmet. Mi ezt meg tudtuk tenni, de számos cég, ahol a toborzást támogató informatikai rendszer gyenge lábakon áll, gondolom nagy a szívás, aminek eredménye az lesz, hogy még inkább nem fognak visszajelzést adni a pályázóknak.
Mit tanácsolok? Csak olyan pozíciót pályázz meg, amire megfelelsz. Tedd rendbe a CV-det. Legyél rugalmas és mobilis. Ha interjúra mész, szedd össze magad, készülj fel magadból, a cégből és a munkakörből. Emellett végig az lebegjen előtted, hogy állásod legyen, ne az, hogy mennyi lesz a fizetés.
Szerző: hhunter
28 komment
Címkék: interjú válság visszajelzés állás álláskeresés állásinterjú önéletrajz állásajánlat elbocsátás fejvadász jelölt elhelyezkedés álláskereső elutasítás
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Hófehérke hét kicsi törpéje 2009.03.09. 09:51:42
Hunter Milo · http://fejvadasz.blog.hu 2009.03.09. 11:18:37
Hunter Milo · http://fejvadasz.blog.hu 2009.03.09. 11:21:11
A válság pszichológiai hatásával visszaél szerintem jó néhány munkaadó, tudja, hogy ha biztonságban érzi magát, nem fog ugrálni az alkalmazott, szerintem ez főleg kkv-kra jellemző.
Látok az ellenkezőjére is példát, ahol inkább heti 35 órát kell csak dolgozni (vagy kevesebbet), de nem bocsátanak el senkit.
Hófehérke hét kicsi törpéje 2009.03.09. 11:43:15
alex.grabos 2009.03.09. 13:32:48
Viszont azt, amit ti írtok, mármint, hogy a jelöltek rugalmasabbak, sajnos én még mindig nem tapasztalom. Lehet, hogy ez a megkeresés jellegéből adódik (direkt keresés), de akkor is durva, amikor a megkeresett személy bár tudja, hogy a jelenlegi munkaadója max. fél éven belül csődbe megy, mégsem vált az 50 km-re lévő másik lehetőségért, ami min. 3-szor akkora fizetést és abszolút stabil munkahelyet nyújtana... És ilyen esetből nem eggyel találkoztam az utóbbi hónapokban.
A piac egészét tekintve pedig mivel az utóbbi években jelölt-uralomról (válógatos, sok esetben pökhendi jelöltek, akik élvezettel vették ha hetente több fejvadászt utasíthattak el már telefonon - lásd tesztmérnökök, kontrollerek, főkönyvelők nyelvtudással, stb.) beszélhettünk, most nem árt ha egy kicsit visszavesznek az arcukból az emberek, behúzzák fülüket-farkukat, és szerényen, alázatosan állnak az ügynökségek megkereséseihez. Illetve továbbra is mondom: válság idején aki megmarad egy cégnél, vagy könnyen felveszik egy új helyre, az a jó munkaerő, a többiek pedig sajnos a futottak még kategória, akiket kipucolt az "özönvíz" - kivételek persze akadnak, de nagy általánosságban, aki jól teljesít, azt nem fenyegeti/fenyegetheti nagy baj.
Hunter Milo · http://fejvadasz.blog.hu 2009.03.09. 14:53:30
Aki viszont állást keres, az sztem általánosságban véve rugalmasabb, viszont az első ajánlatot el fogja fogadni. De igaza van alexnek is, így is van jópár olyan ember (nálam most pénzügyi pozíciók területén), aki semmilyen téren - főleg mobilitást tekintve, (nekem is van Bp melletti ügyfelem)- semmivel sem rugalmasabb.
tökcsősz 2009.03.09. 16:14:53
alex.grabos 2009.03.09. 16:35:27
De ez a példa azért kemény a mai helyzetben. Mi lesz/volt a válaszod?! :-)
tökcsősz 2009.03.09. 17:00:21
Biaggio 2009.03.09. 19:50:45
váj mí 2009.03.09. 21:12:13
"... most nem árt ha egy kicsit visszavesznek az arcukból az emberek, behúzzák fülüket-farkukat, és szerényen, alázatosan állnak az ügynökségek megkereséseihez."
Nu, ez az egyik oka, hogy még ún. békeidőben is nagyon ritkán pályáztam ügynökség által meghirdetett állást. Szerényen és alázatosan a templomban "szok" viselkedni az ember, már ha jár ilyen helyekre.
Rühellem az arroganciát és pökhendiséget ugyanis, aminek a jelek szerint te is birtokában vagy. Igaz, nem vagy egyedül a szakmádban, sajnos ...
hhunter · http://headhunter.blog.hu 2009.03.09. 23:18:14
de komolyra fordítva, vissza fognak élni vele, az biztos.
hhunter · http://headhunter.blog.hu 2009.03.09. 23:19:54
a másik kedvencem: nem megy át budára, mert fél átkelni a folyón...
zaragozaB410 2009.03.10. 06:48:32
Nem azért pályázik meg mindenki mindent mert unatkozik, hanem mert bezárulnak a lehetőségek egy idő után (sajnos). Mást se hallok csak azt,hogy ha nincs kapcsolati tőkéd esélyed sincs, ezt mondjuk vagyok szíves megtapasztalni. Az álláskeresők nagy részének fogalmi sincs, hogy egy cv-t 10féle formában kell átformálni figyelembe véve a megpályázott állást. Egyébként ettől meg rosszul vagyok. Ugye ennek a magyar megfelelője az el kell adni magunkat. A fejvadászok specko területre magasan kvalifikált embereket keresnek, ez oké, de gondolt már valaki arra, hogy nem csak ilyenek léteznek, hanem vannak még nem specko de értelmes, dolgozni szerető, akaró és tudó emberek akik szintén nem szeretnének felfordulni, de nem is látják, hogy miként tudnának változtatni helyzetükön.
Tapasztalataim alapján van az egyik típusú személyzeti tanácsadó aki azt javasolja, hogy légy alázatos és megalkuvó, mert ezt várják tőled és van a másik aki azt mondja, hogy a munkaadók az egyéniséget keresik nem a tömegárút ezért add önmagad. Egy teljesen átlagos munkakereső azért nem igazán tudja, hogy melyik figurát érdemes választani csak akkor, ha már nagyon rutinos álláskereső, addigra azonban éhen döglik. Amíg a meghirdetett állásokban a háttérben diszkriminatív elvárások is meghúzódnak megint csak nehéz pályázni, mert nem tudod és nem mondják, hogy hé! ne pályázz!
Alapvető élelmiszer 2009.03.10. 09:20:12
Ennek ugye egyik mellékes terméke volt az, hogy szinte kihalt a kétkezi szakmunkás képzés. Viszont azok, akik ezt a karriert befutották, jobbnál jobb állásokkal nyalták fényesre hátsójukat, a többiek meg mehettek a "futottak még" kategóriába. Most mindez fordul a visszájára, azok, akik hozzá voltak szokva a jóhoz, nehezen fognak változtatni közel 10 éves stílusukon, a foghegyreől beszélésen, meg az eljárok "csak úgy" interjúkra mentalitáson. Az ügynökségek ennek isszák a levét.
hhunter · http://headhunter.blog.hu 2009.03.10. 09:43:25
zaragozaB410 2009.03.10. 12:10:42
Az értékesítéshez meg annyit, hogy azért elég sok cégecske oda írja, hogy szépen átképez és marha fasza értékesítő leszel. Na ez az amiben mondjuk én sem hiszek.
zaragozaB410 2009.03.10. 12:29:07
Annak idején volt munkás, paraszt, értelmiség. Na ebben a felállásban mindenkinek meg volt a maga szerepe és helye és hiába kapálództál csak 89 után lett lehetősége nagyon sok embernek, hogy esetlegesen fejlődjön tovább. De ugye akkora már a népeknek család (ez még fontos volt) és teljesen más értéket képviselt a munka. Aztán valóban, akinek se ideje, se pénze, se lehetősége és még sorolhatnánk tovább nem volt, hogy begyűjtsön egy-két diplomát és hasonlókat, azokat elkezdték leírni és lenézni, sőt vannak olyan szakok amik már egyes területeken nem léteznek, ezért nem megkérdezik, hogy mit takar, hanem elutasítanak mondván nincs meg hozzá a végzettséged.
Aztán szépen leépítették a szakmunkásképzést is ezért kénytelen az ember megtanulni magától lassan vizet szerelni. A jelenlegi helyzet az, hogy vagy diplomás vagy semmi, holott Demján fiam is nem rég nyilatkozta, hogy az a gond, hogy csak elméleti szakemberek vannak a gyakorlati meg eltűnt. A napokban olvastam egy cikket, hogy a Boeing-nél okulva a kilencvenes évek végén rosszul sikerült karcsusitási programból(és nem csak ott)változtattak az elbocsátási struktúrán, mert annak idején kibaltáztak saját magukkal amikor az időseket küldték el és csak a fiatalokat hagyták. Ez a változás olyan mértékű, hogy ha 45 felett az utcára kerülsz akkor megkérdezik, hogy ennek mi volt az oka és ha nem elfogadható az indok a cégnek dá-dá. Na nálunk fordítva van, itt azt mondják, hogy 40 felett már nem tudsz szocializálódni az új helyzetben:) Én elhiszem, hogy a jó pap is holtig tanul, de azért ebben kis kellene egy értelmes határt szabni.
váj mí 2009.03.10. 13:55:08
Nem kicsit szalad ám fel a vezérhangya, amikor olyanokat olvasok, hogy az álláskereső alázkodjon csak meg szépen a közvetítő cég előtt, mert ..... mert miért is?
Hhunterrel viszont abban egyetértek, hogy ha anyanyelvi szintű francia nyelvtudást kérnek egy melóhoz, amit egyébként el tudnék végezni, akkor nem jelentkezem, ha csak dánul beszélek.
alex.grabos 2009.03.10. 14:36:49
Az álláskeresőnek meg nem megalázkodnia kell, hanem le kell szállni a magas lóról (akinek nem inge, ne vegye magára..ismered a mondást?!). Egyébként meg, aki erre nem képes, az keressen csak állást magának még pár hónapig. A jókat felveszik, az átlagosak és a gyengék meg hoppon maradnak. Ez az ilyen válságos időknek a farkastörvénye. És megnyugtatlak, a jó ügynökségek talpon tudnak maradni, és minden olyan majom álláskeresőt, aki k_cs_g módjára viselkedik, feketelistára tesznek továbbra is.
váj mí 2009.03.10. 14:46:25
Nyugodtan minősítsd, bár a megalázkodásról, meg fül-farok behúzásáról szóló rövid eszmefuttatásod után, sok újat nem tudsz mondani.
Milyen alapon várod te el egy másik embertől, hogy megalázkodjon előtted vagy bárki előtt?
És ez rég nem nem az álláskeresésről szól ....
zaragozaB410 2009.03.10. 21:43:36
Majd ha megtanulod, hogy az keresi a pénzt aki az asztal előtt áll és nem az aki mögötte ül akkor még talán lehetsz elfogadható HR-s esetleg fejvadász, de azért mind a kettőt megkérdőjelezném.
Kikérem magam és a többiek nevében ezt a büdös bunkó, nagyképű és lenéző stílust. Ha ez a véleményed az álláskeresőkről akkor ne itt próbálkozzál a vélemény alkotással, mert eddig ha nem is értettünk mindenben egyet érdemi vitát vagy egyszerűen csak véleményformálást folytattunk.
Az intelligens ember arról ismerszik meg, hogy nem próbálja hangoztatni, hogy milyen agyoniskolázott és, hogy mennyire jogalap nélküli módon minősíti az embereket. Menj te a picsába.
hhunter · http://headhunter.blog.hu 2009.03.10. 22:41:43
köcsög hozzáállás, magas ló egyik féltől sem welcomed. ennyi.
hátpedigezígynem 2009.03.11. 05:43:33
"Sajnos most nem keresünk új munkaerőt, de ha esetleg 2 hónapon belül találna állást, jelezzen már vissza, hogy már nem aktuális az álláskeresése."
megalol
akkor és ott megengedtem magamnak és megemlítettem, hogy önök is legyenek már szívesek visszajelezni, ha esetleg 2 hónapon belül egy leendő pozícióra mást vennének fel helyettem
azért remélem nem voltam nagyképű
alex.grabos 2009.03.11. 11:52:08
@zaragozaB410:
Nem a te seggedből süt a nap!
Majd ha megtanulod
büdös bunkó, nagyképű és lenéző stílust
Menj te a picsába.
szóval, a fenti szövegrészek azt hiszem mindent elárulnak lelkivilágodról kedves(?) zaragoza. az pedig, hogy valaki a korával hozakodik elő és utána a másik intelligenciáját kérdőjelezi meg alpári stílusban... gratulálok!
Utolsó kommentek