kerékpárral munkába

2009.05.20. 10:04

Olvastátok gondolom többen az index-en, hogy nyáron radikális átalakításokkal terelnék át az autós népet BKV-ra, biciklire, lábbuszra: http://index.hu/belfold/budapest/2009/05/19/iskolaszunettol_jon_a_mesterseges_dugo/

Bár én imádok vezetni, ha netán kocsival vagyok, és napközben nincs rá szükségem, lerakom metroközelben, tényleg semmi értelme döcögni valamelyik körúton, vagy szlalomozni a kisutcákban. Persze a sznobok jönnek azzal, hogy a metron meleg van és büdös, de mondjuk nyáron mindenhol meleg van kb, és néhány izzadós fazon kikerülhető, míg a benzingőzt boritékolva szívod befele a kocsiból, hiszen vagy letekered az ablakot, vagy ha náthásra nyomatod a légkondit, akkor is a szellőztető általában kívülről, az előtted lévő autók által kibocsátott gázokat használja. Ez főleg akkor kellemes, ha kifogsz egy '82-es barkaszt.

Szóval a BKV szerintem lehet alternatíva. Nem azt mondom, hogy háztól házig, hiszen pl. a külső kerületekből nyilván gázos a sok átszállás, de a kocsit le lehetne rakni ott, ahonnan már emberi a közösségi közlekedés. Nincs parkoló, P+R, persze, de ez alapvetően duma. Érdekes, én mindig le tudok állni, több helyen is, max nem az aluljárótól 5m-re. 

Lábbusz szintén vállalható, bár itt a távolság nyilván nagyobb.

A kerékpár már más kérdés. Itt ugye a rossz levegő és az autósok, mint veszélyforrás van jelen. Meg egy rakás érv: http://www.kerekparosklub.org/milyen-erveket-ne-hasznalj-amikor-biciklisekkel-vitatkozol-0 III. rész. A ruha, cipő, laptop kérdés nem kérdés: irodában át lehet venni, laptoptáskában is van már olyan, ami hátizsákként is funkcionál. Ami viszont pl. nekem nagyobb probléma, az az, hogy nem tudok lezuhanyozni, mer' ugye biciklizés közben izzadunk, hiszen haladni is szeretnénk, ez az egyik fő érv, a gyors és akadálytalan közlekedés. Nálunk, az irodaházban erre nincs lehetőség.

Az embereket rá kell nevelni arra, hogy törődjenek a környezettel, és élhetőbb legyen a város. Ehhez viszont minden fronton jelen kéne lennie a feltételeknek: BKV, parkolók, biciklitárolók, irodai zuhanyzók, stb.

Nektek mi a véleményetek erről? Mivel jártok munkába, és lecserélnétek-e az eszközt?

A bejegyzés trackback címe:

https://headhunter.blog.hu/api/trackback/id/tr71132944

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Ficere Ödön hírei 2009.05.20. 10:49:24

Robogóra magyar! Ezeregyszáz éve, a portyázó magyar seregekre egész Európában rettegve gondoltak. „A magyarok nyilaitól ments meg urunk minket” szólt, a máig fennmaradt ősi fohász. Nem az tette ennyire félelmetessé őseinket, hogy különöse…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szörp epe · http://szorpepe.blog.hu 2009.05.20. 11:08:05

Én speciel szivesen bringáznék, csak egyrészről kevésbé kellemes a kocsik mellett végigmenni, bár erre vehetek egy jó maszkot.

Ami sokkal rosszabb, hogy szintén nincs zuhanyzó a munkahelyen. Ez pláne úgy mókás, hogy közben a munkahely meg "elkötelezett a környezetvédelem ellen", ami a gyártásra lehet hogy igaz is, de itt nincs zuhanyzó (és új irodaépület, tehát gondolhattak volna rá). Nekem ez a korlátozó (oké, bringán nem lehet olvasni, de arre meg ott a podcast).

janper 2009.05.20. 11:09:54

A zuhanyzo hianya valoban problema, az ujabb irodahazakban mar azert van (nalunk szintenkent van 2, ami nem tul sok, de eleg); szoval teljesen megertem, aki nem akar egesz nap izzadva uldogelni.

Gyakori erv szokott meg lenni, hogy veszelyes, meg ilyesmi. Valojaban nem az :), nagyon keves a komoly bringasbaleset.

Szerintem mindenki jarjon azzal, ami jol esik -- en nem tudnam bevallalni, hogy napi 140 percet ulok autoban -- motorral ugyanez 45, bringaval kb. 60 lenne. Ha valaki gyorsan be tud erni, akkor az auto is kiraly.

kohana · http://kisviraginitaly.freeblog.hu 2009.05.20. 13:15:51

baromi nem mindegy, hogy honnan hova kell eljutni, igazából ennek kellene h a fő meghatározónak lenni.
Én szerencsés vagyok, mert munkahelyhez választhattam albérletet, így 20 perc HÉVezés után benn is vagyok, és nyugodt, megbízható környéken élek. KOcsival hülye lennék járni, a Szentendrei reggelente halál.
De van ismerős, akinek csak BKV, azon belül is csak busz jutna, az lenne majd másfél óra, kocsival ott van fél óra alatt, mert nem olyan forgalmas az a környék.
Én egyébként mindig sznobnak tartottam azokat, akik a "büdöskoszosBKV" felkiálltással pöfögik tele a várost szmoggal. belőlük lesznek az olyan elviselhetetlen nyugdíjasok, akik hisztérikusan követelik vissza a 100 forintjukat, mert nem tudtak leülni a vonaton első osztályon, csak másodikon...
a biciklin egy ideje erősen godnolkozom, de lustaság fél egészség, még gyűjtöm a lelki erőt. nálunk szerencsére van tusolási lehetőség, szóval nem ez, hanem a 13 kmes táv, ami egyelőre távol tart :)

Ketszeri 2009.05.20. 13:54:55

24 km (Dunakeszi->Buda déli része), autóval.

Alternatíva:
1km gyalog + vonat + villamos + 500m vagy 500m gyalog + busz + metró + villamos +500m, mindegyik másfél óra a kocsi 50 őpercével szemben.

A Tyne folyó déli partja 2009.05.20. 16:44:17

nálunk van zuhanyzó is, meg elvileg minden a biciklizéshez. de csak elvileg. az angolok igencsak logikátlan nép, úgyhogy a dolog a következőképpen néz ki. Van egy öltöző-zuhanyzó, vécé a parkolóházban. Csakhogy a ruhádat (amiben bicikliztél, délután meg az irodait) nem lehet otthagyni, mivel nincs hova lezárni. na meg mivel elvileg este hétig is dolgozhatunk, a parkolóházat viszont fél hatkor bezárják, nem valami jó megoldás. ezért az alagsorban vannak ruhatároló szekrénykék, amit külön kérvényezni kell. egyrészt nem lehet felakasztani benne a ruhát (márpedig az ilyen kiöltözős munkahelyen, mint az enyém is, eléggé gyűrődő cuccokat hordunk). a másik az, hogy a szekrénykék olyan helyen vannak, ahol átöltözni nem lehet, ahhoz el kell caplatni a vécéig, ahol van zuhanyzó is. Úgyhogy egy ideig, míg biciklivel jártam, úgy nézett ki a dolog, h. megérkeztem, lementem az alagsorba, el a szekrénykémig, ki az irodai ruhát, át az egy kilométerre lévő vécéig, ahol zuhanyozni és átöltözni is tudok, ez elintézve, aztán visszacaplat a szekrénykéig a biciklizős ruhával. Délután ugyanez eljátsszva. és mivel kb. húsz perc -félóra volt nekem bemenni gyalog, nagyon nem érte meg biciklivel menni, mert a hülye megoldás miatt (hogy tudniillik a ruhatároló szekrény, az öltöző, és a zuhanyzó mind különböző helyen van), nem igazán érte meg. Több időt elcsesztem az átöltözéssel, mint amennyit megspóroltam.

b.juha 2009.05.20. 16:56:30

az izzadásos dolog, szélsőséges esetektől eltekintve, szintén tévhit.

Évek óta bringával járok dolgozni, és nem izzadok meg jobban, mintha metróval jönnék - sőt, amikor már nagy hőség van, még kevésbé izzadsz biciklin, még ha furán is hangzik.

Nálunk van special zuhanyzó, de beérkezéskor, átöltözéskor, én általában csak megtörölközöm, esetleg épp csak megmosakszok a mosdónál, és már öltözök is.

Egy próbát mindenkinek megér, amíg 5-7 km körüli távot jár be, igazság szerint még a 10 km is simán vállalható, ha arról van szó.

Munkába járáskor pedig jó ébresztő munka előtt, hazafelé menet pedig segít levezetni a stresszt :)

MagicHorse 2009.05.20. 22:20:48

És mi van, ha nem munkaügyben kell bemennie valakinek a városba, ergo nem minden nap és pont ezért nincs esetleg bérlete?
Amíg 1 db jegy ára több mint egy liter benzin addig igenis beülök a kocsiba arra a pár alkalomra, amíg bent van dolgom és szeretnék ilyenkor haladni.
Arról nem is beszélve, mikor épp annyi cucc van nálam, amennyit BKV/bicikli segítségével nem fogok egy hamar elvinni.
Nem tartom jó megoldásnak ezt a kényszerítést, mivel sokan így sem fogják lerakni az autót és csak még rosszabb lesz a helyzet. Inkább átgondoltabb közlekedés szervezés kéne, hogy a forgalom ne akadozzon és akkor a dugók sem lennének akkorák. Elég sok volt az elmúlt években az átgondolatlan forgalmi rend változtatás a városban.

b.juha 2009.05.20. 22:48:13

szokásos magyar hozzáállás, egyből a kifogások:)

a kényszerítésnek az a célja, hogy a belváros hosszú távon élhetőbb legyen... most mindenki megy ki a kertvárosi részbe, hogy aztán bejöjjön kocsival a városba, de mi van azokkal, akik ott laknak?

na mindegy, nem kezdek győzködni senkit, úgyis olyan mintha a falnak beszélnék:)

hhunter · http://headhunter.blog.hu 2009.05.21. 09:53:55

b.juha, MagicHorse: sztem a kettő között van az igazság, nem minden kifogás. van olyan, hogy kell az autó, vagy ésszerűbb az autó. pl.gyerekkel orvoshoz, nagybevásárlás, nagymama befőttes üvegeit visszavinni, stb. én azokat nem értem, akik nem tudnak észérvet felhozni amellett, hogy kocsiba ülnek minden nap. az lenne jó, ha gondolkodnának az emberek, objektívan és nem csak a rövidtávú érdekeket/hasznot figyelembe véve, de ez csak egy álom.

b.juha: izzadás témához: én izzadok 5 km után is, mert nem sétabiciklizek, hanem haladok. ha 30 fokban tempósabban sétálok, akkor is megizzadok. szóval lehet, hogy van olyan szerencsés, aki nem izzad, de tévhitnek nem nevezném május és szeptember között :)

szörp epe · http://szorpepe.blog.hu 2009.05.21. 10:38:03

@b.juha, izzadás: Testalkat kérdése, van aki 50 km után sem izzad, én 500 méter után is... bkvzok, korán jövök, későn megyek, így kéz + arcmosás megoldja, hogy egész nap jól érezzem magam, bringához ez kevés lenne. De már elkezdtem mondani a főnöknek, hogy kéne valami :)

b.juha 2009.05.21. 11:31:48

hh: persze, nem az a cél, hogy senki sehova ne járjon autóval - ezer és egy olyan helyzet van amikor jobban jön az autó. a fenti csak arra vonatkozott, hogy bármikor ez szóba kerül (a wc-re is autóval), akkor mindig kiderül, h BP fél lakossága dél pestről jár észak budára a gyerekkel, hogy utána elvigye a beteg nagymamát a kórházba, és hazafelé felvegye az új zongoráját:)

én se éppen sétatempóba szoktam tekerni ;) ki kell tapasztalni szerintem, ha belegondolok, egy 2 éve, ugyanekkora táv sokkal jobban megizzasztott, mint most. de persze a 40 fokban senki nem menekül:)

hhunter · http://headhunter.blog.hu 2009.05.21. 12:04:54

@b.juha: OK, akkor értjük egymást :)

kifogás gyártásban egyébként nagyon jók a magyarok, kollégáimnál nap mint nap tapasztalom :)

Balance Of Power 2009.05.21. 14:20:35

En konnyen ugatok, mert gyalog jarok szinte mindenhova. Ha belvarosban lakik az ember es nem kap berletet a cegtol, szepen raszokik a setara es rajon, hogy Bp. kozpontjaban nincsenek tavolsagok. Szep dolog a bringaval jaras, de mi van akkor, ha spontan sorozes van melo utan, cikkcakkban mesz haza vagy mi? :))

Amugy gyalogoskent az autosokat utalom, autoskent viszont a bringasokat jobban ;)))) Azt viszont nem hiszem el, hogy ennyi ember van rakenyszeritve a mindennapos autozasra vagy hogy mind teruleti kepviselo...

Balance Of Power 2009.05.21. 15:29:11

OFF: Mi tortent a Mh. terrorral? Nektek is sunt mutat?

A Tyne folyó déli partja 2009.05.21. 18:35:45

@Balance Of Power: biciklisként a tapasztalatom,h. a biciklist senki nem veszi figyelembe..se az autó, se a gyalogos. volt már, h. mentem szabályosan az úton, gyalogos járdáról meg lelépett elém, úgy, h. még körül is nézett, látta, h. jövök. (nem volt zebrán). csak épp nem tartott járműnek. pedig ő járt volna rosszul. volt egy cikk kb. egy éve, h. egy fiatal csajt elütött egy bicajos, és meghalt, a biciklis meg azt mondta, h. a csaj és társasága azzal szórakozott, h.kiugráltak a bicikli elé. és mivel velem is előfordult ilyesmi, el is hiszem neki. aztán elütik, meghal, és akkor persze a biciklis lesz a bűnös.

a bicikliutakról meg lásd a hivatkozást, itt van egy csomó, de szokásos béna angol stílus, egyszercsak megjelenik a járdán egy tábla, h. az bicikliút (más kérdés, h. az elején nem volt tábla, sőt, járdaszegély volt, fel se tudott menni az ember), meg tele van oszlopokkal, gödrökkel, a járdaszegély nincs lesimítva, ahol előzőleg laktam, egymás mellett volt a bicikli és a gyalogút, és a gyalogúton simán végig lehetett tekerni, a bicikliút meg tele volt akadályokkal...meg ilyen korlátot is szoktak itt tenni rá, elvileg hogy a motor ne tudjon bemenni, a gond csak az, biciklivel se lehet rajta átmenni, úgy kell átmanőverezni (leszállva róla) a biciklit. arról nem is beszélve, h. ha az úton van a bicikliút (amit amúgy sem értek, mert amúgy is az út szélén mennék, azért mert fel van festve egy bicikli, nem lesz jobb), akkokr általában rajta parkolnak végig a kocsik, a normál bicikliutat meg a gyalogosok szokták elfoglalni széltében, pedig itt még fel is van rajzolva, h. melyik kinek van.

Angel.Lilith · http://angellilith.wordpress.com/ 2009.05.21. 18:39:25

@Animacs: Meg amikor kb. ötvan méterenként el kéne magyaráznod emberkéknek, hogy mit jelent az egyirányú kerékpáros út.
Ezt én is szeretem. :)

A Tyne folyó déli partja 2009.05.21. 20:00:52

@Angel.Lilith: sőt, ötvenméterenként le is kell róla szállni, mert vagy egy járdaszegély van (a bicikliúton, tök jó), vagy egy ilyen említett beszűkülő korlát (nem lehetne valahova képet felrakni, megmutatnám, miről beszélek), vagy parkoló autók.
ja,meg azt szeretem még, mikor kijövök valahonnan, de nem tudok egyből rámenni a bicikliútra, mert korlát, meg meredek partszakasz választ el tőle (erre a folyóparton van), ezért haladok az úttesten, amíg rá nem tudok térni, a hülye autós meg dudál, meg mutogat, h. ott a bicikliút. ja, csak éppen rámenni nem tudok, mivel nem tudok átrepülni a korláton...
de az is jó, ahoy itt csinálják a bicikliutakat, h. ha az ember azon közlekedik, akkor jóval tovább tart neki hazajutni, mint ha az úton megy. meg kiírva sincs semmi, biciklistérképek általában csak úgy, h. ha biciklitúrára akar menni az ember, a túra útvonala, ha A-ból B-be akarok eljutni, kénytelen vagyok az utat használni, h. tudjam, hol vagyok. jártam úgy, h.elindultam a bicikliúton, erdőben vezetett, de mivel sehol semmi nem volt kiírva, szépen eltévedtem, mert nem volt kiírva, h. X. város arra van, térjél le...

Angel.Lilith · http://angellilith.wordpress.com/ 2009.05.21. 21:38:03

@Animacs: Én egy kisvárosban lakom, de probléma itt is van. Egy időben fényképezőgépel jártam, és látványosan fozóztam, volt akinél bejött. Volt akinek szóvá tettem, hogy a járdán parkol teljes szélességben. Naná!
Azt mondta szóljak nyugodtan a rendőröknek, ők csak árut rakodnak. Kérdeztem tőle, hogy ilyen szabály hol van a Kreszben, csak a vállát vonogatta, hogy nem érdekli. De azért azóta nem parkolnak oda. :) Ügyi voltam, asszem.
Csak ez nem mindenkinél működik. Meg egyet kiokosítok, aztán jön helyette másik.
Az út szélén közlekedés, meg egy kész oroszrulett, sok autós úgy megy el az ember mellett, hogy épphogy hozzá nem ér.

A Tyne folyó déli partja 2009.05.21. 22:47:59

@Angel.Lilith: na igen. épp most egy órája jöttem haza bicajjal az edzőteremből, és tudod ki/mi parkolt a bicikliúton?? a rendőrautó!!! le kellett szállnom, mert nem fértem el mellette. ja, és a még jobb, h. itt van néha külön sáv, hogy aszongya bus, taxi, cycle. kösz, ha jön egy busz, akkor nagyon örülök neki, hogy ugyanaz a hely van nekünk kijelölve...

meg hazafele eszembe jutott valami. a múltkor olvastam, h. van ilyen kezdeményezés, h. járj biciklivel munkába, és a szlogen: biciklizz öltönyben/kosztümben, merthogy ez azt akarja jelezni, h.nem kell speciális ruházat a biciklihez. hát, speciális tényleg nem, de azért hadd ne biciklizzek már kosztümszoknyában, meg elegáns, magassarkú cipőben (utóbbit próbáltam, hát megoldottam, de azért a sportcipő sokkal kényelmesebb is, meg biztonságosabb is.)
Szerintem aki ezt a szlogen kitalálta, életében nem ült még biciklin (nadrágban se, nemhogy kosztümszoknyában...sőt, szerintem nem is látott még biciklit...)

b.juha 2009.05.22. 10:35:02

öltönybe/kosztümben biciklizni pedig teljesen elfogadott, és problémamentes - nálunk annyira nem elterjedt, de tőlünk nyugatabbra, simán így járnak munkába

nekem a tegnapi kedvencem az volt, mikor beállt a dugó az Andrássy úton, ezért a robogós fogta magát, és lement az út szélén levő bringasávra, ami nem annyira volt veszélytelen, az ott lévő bringásokra :/

http://szet.eu/?p=455

Angel.Lilith · http://angellilith.wordpress.com/ 2009.05.22. 14:08:38

@Animacs:
http://www.kisalfold.hu/mosonmagyarovari_hirek/fegyelmi_eljaras_a_rendorok_ellen_-_versenyeztek_a_fouton/2086737/
Felénk csak ilyen rendőrök vannak. :)
Azóta már kiderült tényleg "bűnösök" voltak.

A Tyne folyó déli partja 2009.05.22. 18:44:22

@b.juha: ugye férfi vagy?
próbálj meg egy térdig érő, egyenes vonalú szoknyában biciklizni, légy szíves. mindjárt rájönnél, h. miről beszélek.
egy egyenesvonalú kosztümszoknyában egy magasabb buszlépcsőre is nehézséget okoz fellépni, nemhogy a biciklire. itt nem azon van a hangsúly, h. kiöltözés, hanem a praktikán. a biciklizéshez nem árt, ha nem akadályoz semmi a szabad mozgásban, márpedig egy szűk szoknya fog (engem a nem szűk is, mivel mindig is férfibiciklim volt).
arról nem is beszélve, h. valahogy nem szeretném, ha olajos lenne az elegáns, irodai ruházatom, márpedig ha kiöltözve biciklizek, könnyen előfordul.

mellesleg igencsak nyugatabbra vagyok Magyarországtól, és soha senkit nem láttam kiöltözve biciklizni. De mikor Berlinben voltam se, pedig ott jóval többen bicajoztak, mint itt.

flora.a 2009.05.23. 22:01:20

Régebben, mikor a falum szélére jártam dolgozni, akkor bringáztam - reggel nem izzadtam le, hátizsákban vittem az irodai ruhát. Most a fővárosban, mivel órákat töltök a napi utazással, csak BKVzom. Borzasztó állapotok vannak, főleg a meleg miatt, mert aki mocskos most már bűzlik is... viszont szerintem ha kb. havi 1x tényleg alaposan kitakarítanák a járműveket, és a 25 éven felüli buszokat leselejteznék, elviselhető lenne. Ha közelebb dolgoznék - biciklivel úgy max. 15 perc, a családra is gondolnom kell:) - akkor megint bicóznék, de messzebb nem, engem sehogy sem vonz a kipufogógázban fulladozva tekerés lehetősége.
süti beállítások módosítása